VSK vårprogram 2024

Det är nytt år och vår konstförening fyller 90 år i höst! Det kommer vi att fira. Vi har tillsammans med konsthallen just avslutat en lyckad Sörmlandssalong där publiken uppskattat både kvalitet och bredd på de utvalda verken. Det är nu dags för ett nytt program med evenemang som vi i styrelsen hoppas kommer att locka er övriga medlemmar. Välkomna att anmäla er och ta gärna med vänner som ännu inte är medlemmar men som tycker att programmet låter intressant. Som ni kan se är det förtur för medlemmar så anmäl er i tid!
Tala också om för era vänner att det lönar sig att vara medlem, både genom lägre kostnader för aktiviteterna och möjlighet att vinna i konstlotteriet. Den som betalar årsavgift för året deltar i nästa års utlottning. Tänk på att ni kan följa konstföreningens verksamhet på hemsidan, på Facebook och Instagram. Genom de kanalerna får ni också information om konsthändelser i vår geografiska närhet.

VSK vårprogram 2024
Hej alla konstvänner!

Onsdag 7 februari – Föredrag av Sofia Vusir Jansson – Att skapa pappersblommor
Vi rivstartar jubileumsåret med en riktig kanonkväll! Sofia Vusir Jansson kommer till Kulturhuset Ängeln, hörsalen kl. 18.00. Sofia är välkänd för de flesta Katrineholmare, då hon gjort sig ett namn genom sin konst, att skapa pappersblommor. Sofia har skapat pappersblommor i all dess former, bl a i återkommande kollektioner för Svenskt Tenn. Hon har medverkat i Nyhetsmorgon och hon deltog nyligen i utställningen Kraftverk – hantverk i en ny tid, på Sven-Harys konstmuseum. I det senaste numret av tidningen Vogue Scandinavia, finns ett stort, fint reportage, med många bilder, om Sofia och
hennes pappersblomkonst (på engelska). Hon anordnar populära workshops över hela Sverige, vilka blir fullbokade på nolltid, och hon har även skivit två böcker.
Det ska bli intressant att höra hur det kom sig att Sofia började med denna konstart, att skapa pappersblommor. Kostnad 100 kr, ej medlem 150 kr. För detta evenemang gäller först till kvarn, begränsat antal platser! Medlemmar i konstföreningen har förtur. Anmäl till Marie Gölevik via sms 073-649 86 82 senast fredag 2 februari.

Lördag 9 mars, besök hos konstnär Mårten Medbo – Sjöholm skola. Vi åker till Sjöholms skola till kl. 10.00. Där välkomnas vi av konstnär Mårten Medbo. Mårten är keramiker och glaskonstnär samt doktor i konsthantverk. Han har iscensatt uppmärksammade utställningar, solo och i grupp, vid ledande gallerier och konstinstitutioner i Sverige och internationellt. Hans keramik och glaskonst finns representerad vid bl a Nationalmuseum, Röhsska museet, Craft and Design Sweden, The Islandic Museum of Design and Applied art, The Swedish Art Council och John Michael Kohler Art Center i USA. För Kosta Boda har Mårten producerat konstglasserien Spinal. Mårten ställer ut på Galleri Berg i Stockholm under tiden 22 februari – 6 april tillsammans med Ebba Johansson. Det ska bli intressant att höra Mårtens resa, hur det kom sig han började jobba i lera och glas, och hur han tog sig fram till den plats i konstvärlden han befinner sig idag.
Detta evenemang gäller endast medlemmar, begränsat antal platser, först till kvarn.
Anmäl er via sms till Marie Gölevik, 073-649 86 82, senast tisdag 5 mars. Samåkning kan ordnas i samband med er anmälan.
Årsmöte onsdag 20 mars
Onsdag 20 mars kl. 18.00 i hörsalen Kulturhuset Ängeln. Cecilia Björk, ordförande i kulturnämnden, inleder med ett föredrag om Stil och smak, med fokus på 1930-talet. Efter årsmötesförhandlingarna lottas årets vinster i konstlotteriet ut. Vinnarna meddelas i särskilt utskick innan årsmötet.
Då vi bjuder på en smörgås, vill vi veta hur många som kommer. Anmäl er till Ann Cederberg via sms 070-636 49 57 senast den 13 mars. Meddela då också ev matalleriger.
Lördag 18 maj – resa till Waldemarsudde
Vårens konstresa går med buss till Stockholm och Waldemarsudde, lördag den 18 maj. Bussen avgår kl. 08.30 från busstationen, resecentrum. Hemresa kl. 16.00.
I höstas höll Sanna Evers en föreläsning om Skagenmålarna i allmänhet och de kvinnliga Skagenmålarna i synnerhet, och speciellt Marie Kröyer. Vi följer upp denna kväll, då vi åker till Waldemarsudde och får en guidad visning av utställningen ”Marie Kröyer”. Det finns tid för eget strövande i museet.
Pris för resan, inkl lunch, entré och guidning, för medlemmar: 790 kr, ej medlemmar 890 kr.
Max 25 personer. Anmälan senast 1 maj till Marie Gölevik via sms 073-649 86 82.
OBS! Anmälan är bindande. Meddela ev matallergier vid anmälan.
Betalning för ovan föreläsningar och resa, till konstföreningens kassör via Swish 123 461 55 22 eller Bankgiro 764-2028. Kom ihåg ange namn.

Varmt välkommen till konstvåren!
Styrelsen genom
Ann Cederberg
Ordförande
Vi samarbetar med SENSUS.