Alla aktiviteter

Waldemarsudde lördag 18 maj

6/4 2024

Konstutställning om Arne Jones

Konstutställning på Spetebyhall, Valla utanför Katrineholm. Tre föreläsare berättar om Arne Jones, svensk mästare i offentlig konst.

7/2 2024

VSK vårprogram 2024

Det är nytt år och vår konstförening fyller 90 år i höst! Det kommer vi att fira. Vi har tillsammans med konsthallen just avslutat en lyckad Sörmlandssalong där publiken uppskattat både kvalitet och bredd på de utvalda verken. Det är nu dags för ett nytt program med evenemang som vi i styrelsen hoppas kommer att locka er övriga medlemmar. Välkomna att anmäla er och ta gärna med vänner som ännu inte är medlemmar men som tycker att programmet låter intressant. Som ni kan se är det förtur för medlemmar så anmäl er i tid!
Tala också om för era vänner att det lönar sig att vara medlem, både genom lägre kostnader för aktiviteterna och möjlighet att vinna i konstlotteriet. Den som betalar årsavgift för året deltar i nästa års utlottning. Tänk på att ni kan följa konstföreningens verksamhet på hemsidan, på Facebook och Instagram. Genom de kanalerna får ni också information om konsthändelser i vår geografiska närhet.

13/1 2024

Finissage Sörmlandssalongen

Välkommen på Finissage av konstutställningen Sörmlandssalongen

1/12 2023

Sörmlandssalongen V.I.P kväll

Bild: Åsa Schagerström "Blue and red"

Västra Södermanlands Konstförening i samarbete med Katrineholms Konsthall
VIP visning fredagen 1 december klockan 18:00-20:00.
Konstintendent Gustav Person ger er en förhandsvisning av
konsten och vi bjuder på dryck och tilltugg.

1/12 2023

V.I.P kväll Sörmlandssalongen

27/9 2023 Föreläsning

Om Konst från Skagen

Sanna Evers om Skagenmålarna

14/9 2023

Möt Johan Knutsson

Torsdag 14 september - Föreläsning möbelhistoria i Ängeln
Möt Johan Knutsson, professor i Möbelkultur vid Linköpings universitet. Arts & Crafts – en
internationell rörelse med återsken i Sverige. Utifrån en blick på Arts & Crafts-rörelsens framväxt i England i slutet av 1800-talet gör vi en inflygning över vårt eget land med nedslag i Siljansbygden och
Dalakulturens Leksand, det världsberömda konstnärshemmet i Sundborn och konstnärskolonin i värmländska Rackstad. Därefter några exempel från Södermanland och trakterna kring Katrineholm med Julita Skansenmuseum, målaren Forsslunds inredningsmåleri och de uppdrag som
Fredrikssons Träförädling i Katrineholm tog sig an för en av de främsta Arts &
Crafts-arkitekterna i Sverige.

9/9 2023

Fredrikssons Möbelmuseum

Lördag 9 september träffas vi vid Hembygdsgården Stora Djulö, kl. 12.00-
13.00. Kai Kylegård kommer då berätta för oss om samlingen Fredrikssons
möbelmuseum.

3/9 2023 Resa

Ålandsresa

Håkan Groop
6/5 2023 Resa

Konstresa till Nyköping

Lördag den 6 maj – Konstresa till Nyköping
I samarbete med SENSUS studieförbund

12/4 2023 Konstrunda

Den dolda konsten i Ängeln

Kulturförvaltningens 3900 konstverk!

11/4 2023 Konstrunda

VAD DÖLJER SIG I KULTURHUSET ÄNGELN?

Tisdag den 11 april - Vad döljer sig i kulturhuset Ängeln?

22/3 2023 Årsmöte

ÅRSMÖTE

Onsdag den 22 mars – Årsmöte. Bibliotekets hörsal kl 18.00-20.00

22/3 2023 Föreläsning

Studiecirkel Möbelkonst

Följ med på kunskapsresa genom möbelkonstens historia.
I samarbete med SENSUS studieförbund

4/3 2023 Filmvisning

KONST på BIO

Lördag den 4 mars – Konst på bio

25/11 2021 Videokonst

Videokonst för alla

Den första kvinnan landstiger på månen, en jättelik padda hoppar omkring i en gymnastiksal och längs en osynlig gräns ledsagas vi av en haltande pojke.  I tre spännande och tankeväckande videoverk får en ny publikgrupp möjlighet att möta videokonst av tre välkända videokonstnärer.

20/11 2021 Filmvisning

KONST PÅ BIO

Vi ser konst på bio.

3/11 2021 Föreläsning

FÖRELÄSNING

Onsdagen den 3 november M 18-19 i Hörsalen på Biblioteket

18/9 2021

Collografikurser hösten 2021

Fyra tillfällen med collografi erbjuds under hösten i september, oktober och i november. Efter önskemål
kan collografikurser också skräddarsys andra datum än dessa som erbjuds ovan, t ex vardagar eller enstaka helgdagar.

27/4 2021 Ateljébesök

Galleri 12

Hej!

13/3 2021 Performance

Open Call: Performance på Zoom

Under våren 2021 bjuder vi in till ett nytt utforskande projekt som riktar sig till professionella konstnärer i hela landet som vill undersöka och utveckla möjligheterna med digital performance.

Sveriges Konstföreningar söker nu genom ett Open Call tio yrkesverksamma konstnärer till projektet Performance på Zoom. Projektet riktar sig till professionella konstnärer i hela landet och konstföreningar som vill undersöka och utveckla konstens digitala möjligheter.

De tio konstnärerna ska inom ramarna för projektet producera en performance som ska kunna uppföras på Zoom för konstföreningar och deras publik under 2021-2022. Arvode för framtagandet samt ersättning för varje genomförd performance utgår.